EGER, TŰZKERÉK
VIDEO:
https://vimeo.com/429952752
ÉPÜLET MEGNEVEZÉS:
AZ EGRI VÁR ÚJ, ATTRAKTÍV EMELŐBERENDEZÉSSEL TÖRTÉNŐ MEGKÖZELÍTÉSE
TERVEZÉS TÍPUSA:
ÉPÍTÉSZETI TERVPÁLYÁZAT, MEGOSZTOTT III. DÍJ
MEGBÍZÓ:
EGER MEGYEI JOGÚ ÖNKORMÁNYZATA
HELYSZÍN:
3300 EGER, DOBÓ ISTVÁN UTCA 30. SZ. 5471, 5472, 5488 HRSZ.
ALAPTERÜLET:
KB. 400 m2
TERVEZÉS IDEJE:
2019
ÉPÍTÉSZ TERVEZŐK:
DOBRÁNYI ÁKOS, SZÁSZ JUDIT, KIS ALEXANDRA, HAZLER EDINA, ÖRLEY GERGELY, VÖRÖS-GRIGORIU ESZTER
SZAKÁGI KONZULENSEK:
BIMBÓ GÁBOR (STR-DESIGN) - STATIKA, SCHMELZER GYÖRGY (LIFTTECHNIKA KFT.)
https://vimeo.com/429952752
ÉPÜLET MEGNEVEZÉS:
AZ EGRI VÁR ÚJ, ATTRAKTÍV EMELŐBERENDEZÉSSEL TÖRTÉNŐ MEGKÖZELÍTÉSE
TERVEZÉS TÍPUSA:
ÉPÍTÉSZETI TERVPÁLYÁZAT, MEGOSZTOTT III. DÍJ
MEGBÍZÓ:
EGER MEGYEI JOGÚ ÖNKORMÁNYZATA
HELYSZÍN:
3300 EGER, DOBÓ ISTVÁN UTCA 30. SZ. 5471, 5472, 5488 HRSZ.
ALAPTERÜLET:
KB. 400 m2
TERVEZÉS IDEJE:
2019
ÉPÍTÉSZ TERVEZŐK:
DOBRÁNYI ÁKOS, SZÁSZ JUDIT, KIS ALEXANDRA, HAZLER EDINA, ÖRLEY GERGELY, VÖRÖS-GRIGORIU ESZTER
SZAKÁGI KONZULENSEK:
BIMBÓ GÁBOR (STR-DESIGN) - STATIKA, SCHMELZER GYÖRGY (LIFTTECHNIKA KFT.)
A beavatkozás akcióterületének megválasztásakor a nem hétköznapi környezeti adottságokkal rendelkező helyszínen, a jelenlegi beépítési struktúra mellett, a funkció telepítésénél a történelmi hátterét vettük kiindulásnak. A célunk az volt, hogy a várfal menti korábbi fejlesztési területhez kapcsolódva, azt kiegészítve amolyan lánc-szerűen fejlődő struktúra jöjjön létre, és a teljes várfal szakasz közlekedőrendszerét szintenként állandó látványelemként kiegészítse a beépítésre kerülő elem. A regény-beli tűzkerék leképezéseként létrejött kettős tűzkerék-felvonóból ugyanis az egyik mindig látható a várfal Dobó Bástya – Kovácsok Bástyája közötti szakaszán.
A kettős tűzkerék-felvonó a várfal mentén halad fel és a Dobó Bástya és a Kovácsok bástyája közötti várfalszakaszon érkezik meg egy konzolosan kinyúló fogadó taposórács szerkezetű lemezen, mely az érkező szint meglévő terepszintjéhez csatlakozik (a várfal mellvédjét ezen szakaszon visszabontva valósítható meg). A konzolos szerkezet biztonsági üvegkorláttal körbevett légies, ám de biztonságos megérkezési, illetve kilátási pontot biztosít a látogatók számára.
A lift maga egy kerékben elhelyezkedő kör fülke, tartószerkezete acél szelvényekből tervezett. A központi váz kétoldali, három ágú sugárirányú rudakkal épül fel, ehhez kapcsolódik az acél köpeny, melyre a külső burkolat kerül. A háromszög közepén lévő csapágyakban helyezkedik el a középtengely acél rúdja, ami kétoldalt kinyúlva mozgásvezérelten támaszkodik rá az egyes hengereket két oldalról gyámolító rácsos acéltartókra. A rácsos acéltartók hengerelt euroszelvényekből tervezettek, egyenes felső, és íves alsó övvel, melynek vonala nyomatéki ábrát követő ívvel meghatározott. A ferde rácsrudak szintén hengerelt euroszelvények. A rácsos acéltartók alul a vasbeton fogadó épület alaplemezére támaszkodnak, egyben itt helyezkedik el a gépészeti mozgató és vezérlő egység. A rácsos tartó felső feltámaszkodása a várfal tömbjébe rejtett vasbeton-acél gerendarendszerre történik.
EGER, TŰZKERÉK